Content marketing: zo voer je marketing anno 2019

Content marketing: zo voer je marketing anno 2019

Content marketing is niet weg te denken. Miljoenen mensen zoals jij en ik, surfen dagelijks op het internet, op zoek naar de juiste informatie. Wij bepalen zelf wat interessant is en wat niet. Je doelgroep bereiken, net wanneer ze je nodig hebben, is de ideale manier om je business te laten groeien. En dat is content marketing.

Wat is content marketing?

Content marketing is je doelgroep bereiken aan de hand van gratis video’s, foto’s, filmpjes, teksten in de vorm van e-books of whitepapers, podcasts, …

Je geeft content (inhoud) weg, die niet direct gekoppeld zijn aan je producten of diensten. Door deze meerwaarde weg te geven, creëer je een bepaalde binding met je doelgroep.

Dus in tegenstelling tot cold calling, waarbij je mensen ‘lastig’ valt door hen dagelijks op te bellen, een verkoopgesprek of een reclamespot, ga je met content marketing het tegenovergestelde doen. 

Je geeft relevante informatie, op het juiste moment, op de juiste plaats, aan het juiste publiek.

Je doelgroep apprecieert deze vorm van marketing. Ze waarderen dat je dit voor hen doet. En daarvoor wordt je na een langere periode beloond!

Content marketing: zo voer je marketing anno 2019

Hoe ga je ermee aan de slag?

Ken je doelgroep!

Wie zijn ze? Wat willen ze lezen of horen? En waar zijn ze actief?

Creëer content aan de hand van the buyers journey. The buyers journey is de reis die je potentiële klant beleeft, van het begin tot dat hij daadwerkelijk koopt.

Als je the buyers journey in kaart brengt en daardoor je buyer persona (je ideale klant) aan het licht brengt, kan je aan de slag gaan.

The buyers journey

Deze kopersreis heeft drie fases waarin je potentiële klant zich bevindt.

 1 Awareness fase

Je potentiële klant ervaart een specifiek probleem maar kan hem in deze fase nog niet benoemen. In de awareness fase gaat hij op zoek naar verduidelijking van het probleem. Kopen? In deze fase? Nee nog niet!

2 Consideration fase

In de consideration fase is het probleem duidelijk in kaart gebracht. In deze fase wordt er onderzoek gedaan naar methodes of oplossingen om het probleem aan te pakken. Hier moet je bedrijf met je product of dienst één van de oplossingen zijn!

3 Decision fase

Je potentiële klant weet hoe hij het probleem gaat aanpakken. Hij maakt een lijst van iedereen met dezelfde oplossing. Van daaruit gaat hij kijken, wie hem het beste gevoel geeft en neemt dan de beslissing om te kopen.

Waarom is content marketing zó belangrijk?

Als je het doel onder de knie hebt, weet je ineens hoe belangrijk content marketing is. Het doel is het aantrekken van potentiële klanten. De bedoeling is dat je hen verleidt en hen naar een volgende stap leidt aan de hand van een call-to-action-knop.

Doen ze niet wat je wilt dat ze doen? Dan is het nog steeds geen excuus om niet met content marketing aan de slag te gaan.

Want als je doelgroep je continu tegenkomt, word je gezien als een expert.

En bij wie koop je liever? Iemand die je niet kent, nooit van gehoord hebt en niet weet wat ze doen? Of bij iemand waarvan je regelmatig iets hebt zien passeren, waarbij je het gevoel hebt alsof je ze al jaren kent en bij je echt weet dat ze het goed doen?

Je keuze is ècht wel duidelijk hoor. Je hoeft hier niet verder over na te denken. 😉

Bijkomende voordelen van content marketing

Naast het grootste voordeel dat je bekenheid creëert en ze sneller van je kopen, gaat ook je positie in Google verbeteren.

Met een blogpagina, of met een social media post waarbij je verwijst naar je website, komen bezoekers sneller op je website terecht.

En veel bezoekers? Daar houdt Google van. Met de blogs die je daar hebt staan, gaan je bezoekers (tenminste als het goede blogs zijn) 2-3 minuten op je website blijven. En laat dat ook iets zijn waar Google rekening mee houdt als hij moet beslissen wie hoger in de zoekresultaten komt, jij of je concurrent.

Meer bezoekers = meer leads = meer klanten!

Hey! Wacht niet te lang. Time is money!

Ontvang meteen de beste content strategie op maat gemaakt van je behoeften!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Exclusieve marketing Tips

SAMEN VOORUIT?

Mogen wij je laten weten wanneer we leuke blogs of content online zetten? We beloven je hoogwaardige content, geen gespam, daar geloven we niet in ;-).
Registreer
close-link