Heb ik een website nodig? De 4 ja’s waarom!

Heb ik een website nodig? De 4 ja’s waarom!

Of je een website nodig hebt? Deze vraag stellen zich honderden ondernemers per dag. Er zijn toch genoeg manier om klanten te werven of om bekendheid op te bouwen, zou je denken. Dus is een website wel nodig? Natuurlijk heb je een website nodig… Laat er geen gras over groeien, want je vindbaarheid kan niet groot genoeg zijn.

Een goede eerste indruk? Daarvoor heb je een website nodig!

heb ik een website nodig - prismix

“Ik heb geen website nodig want ik doe het via mond-op-mond-reclame.”
Mond-op-mond-reclame is voor vele ondernemers een succesvolle strategie.
Oké, stel je bent op zoek naar een boekhouder en een goede vriend beveelt je een boekhouder uit je buurt aan.

Wat ga je doen?

Hem bellen? Hem mailen? Oh nee, dat gaat niet want je hebt zijn gegevens niet. Oh wacht, hij zei de naam van de boekhouder. Oei, niet te vinden in Google? Ah maar wacht eens, hier zie ik ook een boekhouder in de buurt. Eens kijken naar de website…

Verloren! Snap je ‘m?

Op je website, stel je jezelf voor, je geeft weer wat je doet en je biedt oplossingen aan. Een website is de enige manier om al je informatie gestructureerd weer te geven op één plek. Hierdoor geef je een goede eerste indruk en kan je meteen laten zien wat je in huis hebt!

Met een website wordt je sneller gevonden

“Ik heb geen website nodig want ik heb een social media profiel”

Oké! Super!

Maar waar stuur je je klanten naar toe? En als je alleen een social media profiel hebt, hoe vinden ze je dan in Google? Je maakt regelmatig posts op verschillende kanalen juist? Maar het is wel de bedoeling om je potentiële klanten over de streep te halen, door aankopen te doen, toch? Op een social media kanaal, horen geen verkooppraatjes. Dat ontdek je ook in de blog: hoog in Google dankzij Facebook. Dus ik kan toch hoog in Google komen? Ja, maar je hebt toch geen website? 😉 Anyway, het is dus belangrijk om content marketing (social media posts) op de tweede plaats te zetten. Eerst je website!

Funnels inzetten, wat inzetten?

Denk aan een trechter, zo eentje wat je ergens in je keuken hebt liggen. Een trechter gaat van breed naar smal. En zo gaat ook onze denkbeeldige online funnel van breed naar smal. Wat denk je? Dat nieuwe klanten krijgen in een vingerknip gefikst is? Zéker niet! Je hebt een website nodig om nieuwe klanten te krijgen. Anders kan je geen funnels inzetten.Oh ja, een funnel is dus een manier om klanten te werven. Eerst moet je je klant triggeren met content via blogs op je website, social media posts of een e-Book, vervolgens kan je ze laten inschrijven voor je wekelijkse posts, kan je hem contact laten opnemen,… en zo verder.

Maar hoe kan je nu funnels inzetten met alleen een Facebook-profiel? Je MOET starten met een website. Je komt er niet onderuit.

Ze moeten toch getriggerd worden om te kopen, door de juiste call to action-knoppen te gebruiken? En zo’n gepersonaliseerde, strategisch doordachte, call to action, kan je alleen op je website waarmaken!

Data verzamelen via Google Analytics

Dat je een website nodig hebt is duidelijk, toch? Maar er moet ook een kers op de taart zijn. En dat is dat je via Google Analytics het verkeer op je website kan meten.
Welke pagina’s scoren goed? Via welke bronnen komen je bezoekers naar je website? Hoelang blijven ze op je website?

Één cliché: Meten is weten… 😉